دومین نشست تخصصی سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل و انجمن نوردکاران در دفتر قائم مقام وزیر صمت
پیرامون طرح جدید مدیریت بازار محصولات فولادی برگزار شد.
در این جلسه که آقایان
جباری رییس هیات مدیره، محسن ابویی نایب رئیس و آنوش رحام دبیر سندیکا از طرف سندیکا و قائم مقام وزیر صمت. معاون امور صنایع، معاون و مدیرکل امور معدنی و رییس هیات عامل ایمیدرو در جلسه حضور داشتند مواضع سندیکا در خصوص بندهایی از طرح مذکور مطرح شد
ابتدا آقای جباری رییس هیات مدیره با اعلام اینکه وقتی کالایی مازاد تولید دارد
مشمول رقابت منفی و تعدیل قیمت در بازار میشود و دخالت دولت فقط منجر به برهم زدن بازارها میشود
آقای جباری با طرح این سئوال که مبنای قیمت گذاری علیرغم تاکید وزیر صمت
همچنان بر اساس دلار بوده، و این مساله عملاً در تناقض با موضوع وزیر صنعت و رییس جمهور می باشد
لذا پیشنهاد حذف بند مذکور و جایگزینی آن بر مبنای قیمت تمام شده و سود متعارف ارائه شد
آقای جباری راهکار تفاوت فاحش قیمت تمام شده داخلی با نرخ جهانی را در عوارض صادراتی برشمرد
همچین در خصوص مدیریت بازار بورس کالا توسط وزارت اقتصاد و عدم اثرگذاری وزارت صمت بر شیوه عرضه محصول توسط بورس کالا، جایگاه حاکمیتی وزارت صمت در هاله ای از ابهام است
در ادامه آنوش رحام دبیر محترم سندیکا وجود تعارضات فاحش و برخی عناوین جدید در این دستورالعمل را از نقاط ابهام آن برشمرد
رحام با بیان اینکه در این دستورالعمل نقش جدیدی تحت عنوان تنظیم گران بازار دیده شده که در اصل واسطه و دلال های بازار هستند و دردنیا تحت عنوان بروکر و معامله گر اطلاق می شود
که دراین طرح میتوانند محصولات فولادساز را خریداری و در انبار تولیدکننده به مصرف کننده پایین دست بفروش برسانند، در اصل این اقدام تطهیر حلقه های سفته بازی و واسطه گری است و در هیچ قانونی در کشور همچین عنوانی «تنظیم گر » وجود ندارد
آقای رحام در ادامه افزود
وزارت صمت پیش از این هرگونه خرید و فروش غیر از تولیدکننده را نوعی عرضه خارج از شبکه و ممنوع برشمارده و اکنون برای این بخش جایگاه فراقانونی قائل شده رحام این اقدام را شائبه برانگیز توصیف کرد
در ادامه رحام افزود اصولا وقتی صحبت از قیمت فوب میشود باید مشخص کرد منظور فوب کجاست ؟
در ثانی قیمت فوب مبنای درستی برای قیمت گذاری محصول داخلی و بازار دامستیک نبوده چراکه برابر مستندات ایمیدرو هزینه حمل و خدمات لجستیک و بندری از درب کارخانه تا وسیله حمل بیش از ۵۰۰ درصد در دنیا افزایش داشته و تحمیل چنین هزینه ای به کالای داخلی یک مهندسی پنهان و دستوری است
بنابراین روش منطقی قیمت درب کارخانه ewx منطقی است
در پایان آقای محسن ابویی با اعلام اینکه اساساً مارجین سود صنعت لوله و پروفیل کمتر از ۸ درصد بوده اجرای این طرح را به ضرر صنایع پایین دست برشمرد
وی با بیان این مطلب که مدیران وزارت صمت که در تبیین این طرح ها نقش کلیدی دارند اطلاعات دقیقی از صنایع پایین دستی ندارند وبسیاری از این طرحها در نهایت منجر به قفل شدن بازارها خواهد شد